Malatya, asrın felaketi olarak anılan 6 Şubat 2023 depremlerinin ardından şimdi de kuraklığın pençesinde. Pütürge ilçesine bağlı bin 900 rakımlı Kubbe Dağı mevkinde bulunan ve yıllardır Malatyalıların temiz içme suyu kaynağı olan Vali Çeşmesi, aylardır süren yağışsızlık nedeniyle kurudu. Her mevsim, yazın serin sularıyla, kışın berraklığıyla kuyrukların oluştuğu bu tarihi çeşme, artık sessizliğe gömüldü.
Depremin izlerini silmeye çalışan Malatya’da, kuraklık krizi, tarım, içme suyu ve günlük yaşamı tehdit ediyor. Pütürgeliler, çeşmenin yeniden akması için yağışları bekliyor. Malatya’da yağış miktarı 2025 yılında %40 azaldı; kaptajlarda su debisi saniyede 700 litre geriledi. Vali Çeşmesi’nin kuruması, bu kuraklığın en çarpıcı göstergesi. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın 2024 raporunda, Malatya’nın su kaynaklarının %30’unun risk altında olduğu belirtiliyor. Çeşmenin bulunduğu Kubbe Dağı, eskiden bol yağış alan bir bölgeyken, artık susuzlukla anılıyor.
İLÇENİN GÜVENİLİR KAYNAĞIYDI
Pütürge’deki Vali Çeşmesi, yıllardır Malatyalıların güvenilir içme suyu kaynağı olarak biliniyordu. Kubbe Dağı’nın eteklerinde, doğal kaynak suyuyla beslenen çeşme, yazın serinliği, kışın berraklığıyla her mevsim kuyrukların oluştuğu bir noktaydı. Aileler bidonlarla su taşır, yolcular mola verir, çocuklar oyun oynardı. Ancak 2024’ün son aylarından itibaren yağışların kesilmesiyle çeşmenin suyu azaldı ve 2025’te tamamen kurudu. Çeşmenin başında artık ne kuyruk var ne de su sesi. Pütürge’de ikamet eden Mehmet Durmuş, “Geçen yıl buradan su içerdik, şimdi taş gibi kuru. Malatya’nın simgesiydi, bu hale gelmesi yürek yakıyor” dedi.
Pütürgeli olan Ayşe Kurt, “Vali Çeşmesi bizim için sadece su değildi, anıydı, buluşma noktasıydı. Çocuklarımı buraya getirirdim, bidonla su taşırdık. Deprem zaten her şeyi aldı, şimdi kuraklık çeşmemizi de kuruttu.” dedi.
Çeşmeye su doldurmaya gelen Mehmet Kaya ise, “Kubbe Dağı’na her geldiğimde bu çeşmeden su içerdim, tarlama götürürdüm. Şimdi kuru bir musluk, yüreğimiz yanıyor. Kuraklık kayısımızı bitirdi, şimdi çeşmemizi aldı. Depremden sonra bir umudumuz bu sularımızdı, o da gitti. Devletimiz baraj mı yapar, su mu getirir, bilmiyoruz ama bu hal böyle gitmez.” açıklamasını yaptı.>>MEHMET TURAN ÇİĞDEM
EDİTÖR




















