Battalgazi Belediye Meclisi, 6 Şubat depremleri sonrası kendi imkânlarıyla barınma amaçlı yapı inşa eden vatandaşlara geçici elektrik aboneliği imkânı tanıdı. Ancak deprem döneminde hizmetlerin aksaması ve yapılaşma koşullarındaki belirsizlik nedeniyle kaçak yapı yapmak zorunda kalan depremzedelerden yüksek harç ücretlerinin talep edilmesi, tepkilere neden oldu. Konteyner aboneliği için dahi 3 bin 500 TL abonelik ücreti talep edilmesi akıllara Nasrettin Hoca fıkralarında yer bulan “parayı veren düdüğü çalar” sözlerini akıllara getirdi.
Battalgazi Belediye Meclisi, Temmuz ayı toplantısını Belediye Başkanı Bayram Taşkın başkanlığında gerçekleştirdi. 6 Şubat 2023 depremleri sonrası evlerini kaybeden veya oturulamayacak hale gelen vatandaşların kendi imkânlarıyla inşa ettikleri yapılara geçici elektrik ve su aboneliği sağlanması için düzenleme yapıldı. Ancak, bu haktan yararlanmak için belirlenen yüksek harç ücretleri, vatandaşların tepkisini çekti. Vatandaşlar, uygulamayı “parayı veren düdüğü çalar belediyeciliği” olarak nitelendirerek eleştirdi.
FAHİŞ FİYAT DİKKAT ÇEKTİ
Meclis toplantısında, depremzedelerin barınma ihtiyaçlarını karşılamak için yaptıkları konteyner, prefabrik, çelik yapılar, bağ evleri ve diğer yapılara geçici altyapı hizmetleri bağlanması kararlaştırıldı. Ancak, bu hizmetlerden yararlanmak isteyenlerin belediyelere ödemesi gereken harç ücretleri şu şekilde belirlendi: konteynerler için 3 bin 500 TL, prefabrik ve çelik yapılar için 6 bin TL, tarımsal amaçlı yapılar ve bağ evleri için 6 bin TL, konutlar için 15 bin TL, iş yeri ve entegre tesisler için 25 bin TL, diğer yapılar için ise 25 bin TL.
“AFETZEDELERE DESTEK Mİ, YENİ YÜK MÜ?”
Battalgazi Belediye Meclisi’nin kararına dayanak oluşturan teklif, Muhtarlıklar Müdürlüğü’nün 27 Haziran 2025 tarihli yazısına atıfta bulundu. Teklifte, Kahramanmaraş merkezli depremler sonrası Malatya’nın afet bölgesi ilan edilmesiyle, birçok vatandaşın evlerini kaybettiği veya evlerinin oturulamaz hale geldiği belirtildi. Bu durum karşısında vatandaşların kendi imkânlarıyla barınma amaçlı yapılar inşa ettiği, ancak bu yapıların izinsiz olduğu tespit edildi. Teklifte, “Kamu hizmetlerinin sürekliliği ve vatandaş mağduriyetinin giderilmesi” ilkesi doğrultusunda, bu yapılara geçici elektrik ve su bağlanması için sınırlı bir çözüm önerisi geliştirildiği ifade edildi.
Söz konusu teklifte şu ifadelere yer verildi: “Talep; Muhtarlıklar Müdürlüğünün 27.06.2025 tarihli ve 106804 sayılı yazısında 6 Şubat 2023 yılında yaşanan Kahramanmaraş depremlerinden sonra ilimizin de afet bölgesi ilan edilmesiyle depremde evlerini kaybeden ya da evleri oturulamayacak hale gelen vatandaşlarımız barınmak için kendi imkânlarıyla bazı yapılar yapmak zorunda kalmıştır. Bu yapıların izinsiz olduğu görülmekle birlikte barınma amacıyla kullandıkları tespit edilmiştir. Bu nedenle bu yapıların gerçekten zaruri bir ihtiyaçtan doğduğu göz önünde bulundurularak geçici süreyle elektrik ve su bağlanabilmesi gündeme gelmiştir. Afet sonrasımda "Kamu hizmetlerinin sürekliliği ve vatandaş mağduriyetini giderilmesi ilkesi" doğrultusunda geçici ve sınırlı çözüm önerileri geliştirilebileceği anlaşılmakla birlikte; söz konusu kararın, İmar Planında yapılaşma hakkı bulunmayan alanlar ile plansız alanlardaki iki katı aşan yapılar gibi kritik durumları kapsamayacak şekilde sınırlandırılması önem arz etmektedir. Bu nedenle önerinin, herhangi bir yapı türüne meşruiyet kazandırmayacak ve yapı sahibine kazanılmış hak oluşturmayacak şekilde, yalnızca afet sonrası kullanımlar çerçevesinde, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda ve teknik uygunluk beyanının mal sahibi tarafından ilgili kurumlara verilmesi şartıyla aşağıdaki ifade ve maddelerle sınırlandırılması gerektiği kanaatine varılmıştır. Malatya İli sınırları içerisinde 06.02.2023 ile 31.12.2024 tarihleri arasında yapılmış olan yapılar için; 31.12.2025 tarihine kadar ilgili belediyelere müracaat edilmesi, Müracaat sahibinin, ilgili yönetmelikler doğrultusunda fenni gereklerin yerine getirildiğini taahhüt etmesi, Söz konusu talebe ilişkin olarak doğabilecek tüm hukuki sorumluluğun müracaat sahibine ait olduğunu taahhüt etmesi, Yapının bulunduğu araziye ilişkin tapu kaydı ve/veya kullanım hakkını gösterir belge ya da özel mülkiyet haricindeki taşınmazlar için ilgili idareden alınacak kullanım izninin 31.12.2026 tarihine kadar ibraz edilmesi, aksi takdirde bu tarihe kadar belgelerin tamamlanmaması halinde altyapı hizmetlerinin durdurulabileceğinin kabul edilmesi, konunun Belediye Meclisimizce görüşülerek karara bağlanması talep edilmiştir. Belediye Meclisinin onayına arz olunur.”>>MEHMET TURAN ÇİĞDEM
EDİTÖR




















